Instituut Ibn Batouta biedt eigentijds onderwijs en activiteiten wat ouders helpt om waardevolle elementen uit het Marokkaans cultureel erfgoed door te geven aan hun kinderen. Daarbij sluiten we nauw aan bij lesinhoud en pedagogiek van het reguliere Nederlandse onderwijs vanuit het Montessori gedachtengoed.
De taal, religie, cultuur en geschiedenis van Marokko verrijkt en inspireert en heeft een positieve invloed op een nieuwe generatie kinderen in Nederland. Door twee werelden bij elkaar te brengen, ontwikkelen kinderen hun zelfbeeld en zelfvertrouwen. Niet langer de worsteling met een dubbele identiteit, maar één identiteit met meerdere facetten. Zodat kinderen zich comfortabel voelen met wie ze zijn. Dit draagt ook bij aan burgerschapsvorming, onze leerlingen ontwikkelen de kennis, vaardigheden en houding die ze nodig hebben om nu en later actief mee te kunnen doen in onze samenleving.
Nieuwsgierig, zelfbewust en creatief
Instituut Ibn batouta laat zich inspireren door de Montessori-onderwijsmethode. De 5 kernwaarden helpen kinderen om zich te ontwikkelen tot een nieuwsgierig, zelfbewust, creatief en onafhankelijk persoon. Iemand die zich oriënteert op het leven en de wereld met een open mind tegemoet treedt, vanuit een Marokkaans en Nederlands referentiekader. Het vormen van de kinderen heeft daarom een sterk emancipatorische functie.
De leeromgeving is erop gericht om zelfstandigheid en onafhankelijkheid te bevorderen. Tegelijk leren de kinderen verantwoordelijkheid door duidelijke kaders te stellen. Kernbegrip is: verantwoordelijke zelfstandigheid.
Als ouders leggen wij samen met Ibn Batouta het fundament voor hun huidige en latere identiteit: “Ik ben Marokkaans en Nederlands.”, “Ik ben Amsterdammer en moslim.” en “Ik ben niet alleen, maar met mij veel andere kinderen.”
“Ik vind het leuk dat ik mijn naam in het Arabisch op een eid-kaart kan schrijven, voor zjedi en 3ziza!”
Ik vind het een verademing dat ik kan werken aan een breed curriculum; in het bijzonder “Taqafa” (muziek, geschiedenis, aardrijskunde, kunst en cultuur) en aan de hand van schoolbrede thema’s.
Pedagogisch klimaat
Asatida en leerlingen gaan met respect en vertrouwen met elkaar om. De asatida helpen de leerlingen zich verder te ontplooien. Leerlingen van verschillende leeftijden zitten bij elkaar, naar gelang hun niveau. Dit biedt kinderen de kans om ook van elkaar te leren: de leerling helpt het leerproces van zijn of haar medeleerling.
De asatida stimuleren het zelfstandig leren, in een tempo dat past bij de ontwikkelingsfase van het kind. Tegelijk leren leerlingen omgaan met verschillen, zowel wat betreft potentie als leeftijd. De begeleiding van de asatida is gericht op het leerniveau, dit wordt optimaal benut door het werken met kleine groepen van maximaal 10 tot 15 leerlingen .