Drie pijlers – cultureel erfgoed
Ons curriculum is gebaseerd op 3 pijlers die nauw met elkaar zijn verweven: Taal, Cultuur en Geestelijke vorming. Zo willen we waardevolle elementen uit het Marokkaans cultureel erfgoed doorgeven aan de kinderen. De lesinhoud, context en pedagogiek sluiten nauw aan bij het reguliere Nederlandse onderwijs. Zo ervaren de kinderen de lessen in het weekend als een vloeiende overgang met de schooldagen door de week.
Alle lessen zijn gelinkt aan 4 hoofdthema’s en meerdere subthema’s in het schooljaar. We gebruiken eigen ontwikkeld materiaal aangevuld met moderne en digitale tools, zoals Madrasy en YouTube. De lessen vormen een doorlopende leerlijn met de faciliteiten die wij bieden voor thuis. Ouders kunnen hierdoor thuis, samen met hun kind(eren), de ontwikkeling voortzetten. Door deze continuiteit wordt de lesstof van zondag geborgd.
Darija mo’araba
In de eerste jaren ligt de nadruk op het moderne darija. Het darija mo’araba is het “algemeen beschaafd Marokkaans”. Het darija vormt een opstapje naar het leren van het Modern Standaard Arabisch, de officiële, literaire taal in de Arabische wereld. Een belangrijke online tool hiervoor is Madrasy, vergelijkbaar met Squla. Instituut Ibn Batouta werkt nauw samen met Madrasy in een pilot. De ontwikkelaars van Madrasy sluiten de lessen Arabisch aan op ons curriculum.
Culturele vorming (Taqafa)
Culturele vorming is de rode draad door het hele curriculum. Denk aan zang, koken, kalligrafie, geografie, geschiedenis en tarab al andalus. Regelmatig zijn er culturele uitstapjes naar Amsterdamse instellingen, zoals De Krakeling en Theater de Meervaart. Daarnaast sluiten we ieder thema feestelijk af met een speciale themadag.
Belangrijk onderdeel zijn de lessen muziek. De kinderen leren ritmes, liederen en geschiedenis van de Andalus muziek. Ook maken ze kennis met instrumenten als de ud, derbuka, piano en viool. Hiervoor werken we nauw samen met het Amsterdams Andalusisch Orkest en een vakdocent kunst en cultuur.
Geestelijke vorming
Bij Instituut Ibn Batouta leggen we bewust een link tussen islamitische waarden en de Nederlandse cultuur en actualiteit. We leggen de nadruk op de basiskennis van de Islam. Er wordt aandacht besteedt aan de verhalen van de profeten, de Islamitische feestdagen, de smeekbeden (dua), de 5 zuilen (arkan al Islam) en normen en waarden (akhlaq en adab).
Wij hanteren géén specifieke (kleding)voorschriften of wet-interpretaties; dat achten wij een persoonlijke keus van de ouder(s).
We creeren hierdoor een open en veilige sfeer voor burgerschapvorming. Graag zoeken wij samen met onze leerlingen de verbinding en vergelijking met de verschillende geloven en erfgoed. Ouders kunnen dit thuis verder oppakken en op hun eigen manier invullen.