Enthousiaste docenten
Gekwalificeerde en enthousiaste docenten in de Arabische taal en vakdocenten Culturele vorming en Geestelijke vorming.
De lessen zijn op zondag van 10.00 uur tot 14.30 uur. Een lesdag bestaat uit 4 blokken: 2 uur Taaleducatie, 1 uur Culturele vorming en 1 uur Geestelijke vorming. In de kleine pauze eten de leerlingen fruit en kunnen ze iets drinken. In de grote pauze (half uur) eten de kinderen een gezonde lunch en kunnen ze buiten spelen.
Voor alle leerlingen schaffen we passende lesboeken aan die ze krijgen bij de start van het schooljaar. Ook krijgen de leerlingen een eigen inlog voor de educatieve taal-app Madrasy. Doordeweeks is er online koran-onderwijs. Naast Madrasy gebruiken we ons youtube kanaal om te inspireren en te oefenenen. Dit ondersteunt het leren thuis, als verlengstuk van het onderwijs op zondag.
Regelmatig organiseren we buitenschoolse activiteiten, bijvoorbeeld naar een voorstelling of museum. We schenken uitgebreid aandacht aan o.a. de Ramadan en Hadj, en vieren met elkaar de Eid. Ook is er ieder jaar een schoolreisje en een zomerfeest.
Ons jonge, enthousiaste team werkt hard om alle kinderen zich te laten ontwikkelen tot wie ze zijn. Alle groepen hebben een eigen leerkracht en per bouw hebben wij een aantal assistenten beschikbaar.
Teamleden
De assistenten bieden per bouw praktische ondersteuning, in de klas en daarbuiten. Zij zorgen ervoor dat er extra handen zijn op verschillende momenten van de schooldag.
De leerkrachten, de ustad of ustada, zijn verantwoordelijk voor kennisoverdracht bij de vakken Taal (Arabisch en Darija) en Geestelijke vorming. Zij overleggen en werken samen aan de hand van de hoofd- en subthema’s.
De coördinatoren zorgen ervoor dat de leerkrachten het beste halen uit alle middelen en materialen die Instituut Ibn Batouta tot haar beschikking heeft. Behalve dat zij een link vormen tussen de leerkrachten en de teamleiders en het bestuur, hebben zij ook lesgevende taken.
De vakdocenten Culturele vorming hebben allen een eigen expertise en werken aan de hand van een jaarrooster het curriculum Culturele vorming uit, passend bij de hoofd- en subthema’s.
De remedial teacher wordt vanaf de Tahdiri ingezet, ter ondersteuning of juist ter aanvulling voor de leerlingen waar een behoefte wordt gesignaleerd.
De curriculumvormgever draagt zorg voor het inhoudelijke lesaanbod, en ontwikkelt samen met het bestuur, teamleider onderwijs en het coördinatieteam allerlei passende materialen voor onze leerlingen. Door de materialen in eigen beheer te ontwikkelen kunnen wij er voor zorgen dat deze ten alle tijden toegespitst zijn op de leerbehoefte van onze leerlingen. En kunnen wij ons onderscheiden middels ontwerpen van materialen die voor onze leerlingen herkenbaar zijn vanuit het reguliere onderwijs. Met de vakdocenten muziek zorgt de curriculumvormgever voor eigen bedachte en gecomponeerde kinderliedjes, exclusief voor de leerlingen van Instituut Ibn Batouta.
De teamleider onderwijs monitort de pedagogische en didactische ontwikkelingen van de docenten, en draagt op verzoek en op basis van signalering zorg voor ondersteuning van de individuele docent. Middels workshops op de studiedagen en lesbezoeken zorgt de teamleider voor een stukje bijscholing en kennisonderhoud.
De huidige teamleider onderwijs is een vrijwillige ouder met ruime ervaring in het onderwijs werkveld.
De teamleider financiën en operationele zaken is samen met het bestuur verantwoordelijk voor een transparante en correcte financiële administratie. Daarnaast houdt de teamleider F & O zich samen met het bestuur bezig met het optimaliseren van de werkprocessen (leerlingen administratie, klassenindeling, roostering en communicatie beheer) en ondersteunt daar waar nodig, op locatie. Ook deze functie wordt door een vrijwillige ouder ingevuld, die werkzaam is in het bankwezen.
Het bestuur bestaat momenteel uit twee leden; ouders die op vrijwillige basis de eindverantwoordelijkheid dragen voor Instituut Ibn Batouta.
Onze kracht is dat alle betrokken ouders hun tijd, expertise en kennis vrijwillig inzetten en op die manier een onbezoldigde bijdrage leveren aan een ouderinitiatief van ons allen, voor onze kinderen.
Gekwalificeerde en enthousiaste docenten in de Arabische taal en vakdocenten Culturele vorming en Geestelijke vorming.
Gekwalificeerde docentcoaches, vrijwillige ouders, stimuleren de didactische en pedagogische ontwikkeling van docenten.
Specialisten culturele vorming & muziek, materiaalontwikkeling, Remedial Teaching, Koran-onderwijs en VvE-specialist.
Twee uitvoerende bestuursleden, de teamleider Onderwijs en de teamleider Financiën en Operationele zaken zetten zich onbetaald in voor onze Stichting.
Onder onze Marokkaans-Nederlandse ouders zijn ook veel gemengde stellen die echt overal vandaan komen. Die verscheidenheid in identiteit geeft een mooie dynamiek, en iedereen is welkom. Met elkaar bouwen we aan een open community van gelijkgestemden. Elke ouder die zich kan vinden in het volledige curriculum (taal, culturele vorming en geestelijke vorming), de visie en missie van Instituut Ibn Batouta is welkom, mer7babik!
Ouders zijn actief betrokken bij de ontwikkeling van hun kind. En we laten ouders graag zien waar hun kind mee bezig is. Zo delen we iedere week filmpjes van de lessen, en kunnen ouders het lesprogramma direct volgen d.m.v. het huiswerk en een uitgebreid jaar- en thema-overzicht. Bovendien zijn ouders betrokken als klassenouder, helpen ze mee in de organisatie of werken ze mee aan de inhoudelijke ontwikkeling van de school.